Problemy ze zdrowiem? Oto, co można załatwić online

Dodano:
Przypomnienia o lekach w aplikacji MojeIKP Źródło: Pixabay / stevepb
Postępująca cyfryzacja usług medycznych w Polsce sprawia, że coraz więcej spraw można załatwić bez konieczności wizyty w placówce medycznej.

Wystarczy telefon lub dostęp do Internetu. O wszelkich możliwościach elektronicznego załatwiania spraw związanych ze zdrowiem przypomina Ministerstwo Zdrowia w serwisie Pacjent.gov.

Teleporada

Wiele przychodni wprowadziło teleporady medyczne, dzięki którym konsultację z lekarzem można przeprowadzić telefonicznie lub przez Internet. Listę przychodni oferujących taką możliwość można znaleźć na stronach Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeśli najbliższa placówka nie oferuje takiej usługi, możesz skontaktować się z inną.

Co można uzyskać dzięki teleporadzie:

  • zalecenia od lekarza,
  • e-zwolnienie,
  • e-receptę,
  • poradę dotyczącą bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz też wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej, jeśli np. obecna nie udziela teleporad.

E-recepty

Jeżeli lekarz podczas konsultacji wystawi e-receptę, można ją otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4-cyfrowym kodem dostępu,
  • e-maila z załączoną w PDF-ie informacją o e-recepcie,
  • powiadomienia/kodu w aplikacji mojeIKP lub na IKP

E-recepta jest dostępna na IKP/mojeIKP od razu po jej wystawieniu.

Internetowe Konto Pacjenta

Każdy obywatel ma swoje Internetowe Konto Pacjenta, wystarczy się na nie zalogować na pacjent.gov.pl.

IKP pozwala na:

  • dostęp do e-recept wraz z możliwością ich wyszukiwania,
  • zmianę e-recepty na e-receptę transgraniczną,
  • dostęp do wyszukiwarki leków zarejestrowanych w Polsce,
  • dostęp do ulotki leków,
  • zamawianie e-recept na leki, które pacjent stale zażywa, u lekarza POZ,
  • e-skierowań do specjalisty, szpitala, uzdrowiska, na badania,
  • sprawdzenie terminów wizyt,
  • dostęp historii leczenia/zdarzeń medycznych, także prywatnych,
  • dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM),
  • dostęp do e-zwolnień,
  • e-rejestracji na szczepienia, nie tylko przeciwko COVID-19
  • zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ,
  • złożenie wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
  • dostęp do informacji o stanie ubezpieczenia zdrowotnego,
  • dostęp do konta dziecka dla osoby, która zgłosiła dziecko do ZUS,
  • upoważnienie kogoś bliskiego do swojego konta,
  • udostępnienie swoich danych medycznych pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym,
  • uzyskanie e-skierowania na bezpłatne badania i umówienie się na nie w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS,
  • umówienie się na bezpłatne badania: cytologię lub/i mammografię w ramach pilotażu centralnej e-rejestracji.

Opieka się dzieckiem

Na IKP jest też dostęp do danych medycznych dzieci do 18 roku życia, w tym e-recept. Dane dzieci widoczne są automatycznie na koncie tego rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS.

Dziecko, po ukończeniu 16 lat, ma możliwość wglądu w swoje konto, ale nie może samodzielnie podejmować decyzji w sprawie swojego zdrowia.

Lub osobą niepełnosprawną

Także opiekun osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, np. dorosłego dziecka z niepełnosprawnością, może złożyć wniosek o dostęp do jej Internetowego Konta Pacjenta.

Aby uzyskać szablon wniosku, należy wysłać maila na adres: ikp-pomoc@cez.gov.pl.

Gotowy wniosek można złożyć poprzez:

  • pocztę e-mail — na adres kancelaria@cez.gov.pl. Z 
  • listownie do Centrum e-Zdrowia — ul. Stanisława Dubois 5a, 00-184 Warszawa
  • osobiście w siedzibie CeZ (będzie to możliwe dopiero po odwołaniu stanu epidemii).

Aplikacja mojeIKP

To bezpłatna mobilna aplikacja, która daje dostęp do wielu funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta. Można ją pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.

Aplikacja daje wygodny dostęp do e-recept i e-skierowań, a także możliwość rejestracji na szczepienia i badania profilaktyczne.

Dzięki aplikacji MojeIKP można także m.in.:

  • sprawdzić historię i plan leczenia,
  • sprawdzić terminy umówionych wizyt,
  • sprawdzić ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawić przypomnienie o lekach,
  • wykupić lek w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL),
  • skorzystać z portalu Diety NFZ,
  • skorzystać z krokomierza i licznika picia wody.
Źródło: pacjent.gov
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...